Kultura w Twoim domu

Z nami będziesz na bieżąco

Czego uczy się młodzież na lekcjach z przedsiębiorczości w szkole? Czy tego typu lekcje są potrzebne?

Powszechnie wiadomo, że nie każdy rodzic przekazuje swoim dzieciom wiedzę z zakresu finansów osobistych i finansów przedsiębiorstw. Aby młodzież posiadała kluczową wiedzę, wprowadzono do podstawy programowej szkół średnich godzinę przedsiębiorczości. Czy to coś dało?


pieniądze
Napisał: superscheeli
Na podstawie: http://www.flickr.com
Czy wiedza uczniów będzie teraz większa, dzięki czemu będą bardziej świadomymi konsumentami? Czy poznają funkcje pieniądza? Czy dzięki większej wiedzy świadomie wybiorą kierunek studiów, miejsce pracy lub czy zdecydują się na prowadzenie własnej działalności gospodarczej i pracę na własny rachunek? Bardzo dużo osób sądzi, że na samą definicję przedsiębiorczości składa się bardzo wiele czynników. Trudno także nauczyć się tych umiejętności z dnia na dzień, bo chodzi tu w końcu o umiejętności miękkie, których zdobywanie nie zawsze idzie prosto. Sporo ludzi uważa również, że bycie przedsiębiorczym to nie konkretne, wyuczone zachowania, ale głównie talent, życiowa zaradność i - kolokwialnie mówiąc - „obrotność”.

Ale z drugiej strony patrząc – przybliżenie nieznanych dotąd zagadnień części uczniów na pewno otworzy oczy na sprawę, o której mogli wcześniej nie mieć pojęcia. Program przewiduje, że po lekcjach z tego przedmiotu, uczniowie będą bogatsi o wiedzę z zagadnień gospodarczych i ekonomicznych. Poznają najpierw lepiej samych siebie, swój charakter, nastawienie do życia, potem poznają tematy związane z codziennym życiem w państwie, jakie znają ze swojego doświadczenia, ale i te, z których mogli sobie dotąd całkowicie nie zdawać sprawy: funkcje pieniądza (), płacenie podatków, „bezpłatne” instytucje państwowe, działanie banków i innych instytucji finansowych. Z pewnością znajdzie się także miejsce na pogadankę o gospodarowaniu domowym budżetem i o dobrych sposobach oszczędzania pieniędzy.

Gotówka na opłaty
Napisał: eFile.com
Na podstawie: http://www.flickr.com
Następna partia materiału uświadamia, co trzeba zrobić, aby stać się właścicielem firmy i jak mądrze prowadzić swój biznes, żeby był dochodowy. Czym są faktury VAT, kto płaci VAT, a jakie instytucje mogą być z jego płacenia zwolnione. Kolejne zagadnienia powiązane są z różnymi formami zatrudnienia, typami umów i wyjaśniają takie pojęcia, jak przykładowo: umowa o pracę, umowa zlecenie, kontrakt menadżerski, umowa (zobacz kalkulator wynagrodzeń koszty pracodawcy 2020) franczyzowa itp. Wygląda na to, że same lekcje wydają się być bardzo mądre i z pewnością poszerzą wiedzę na kluczowe zagadnienia, ale bardzo wiele zależy od tego, jak są realizowane i czy licealiści otrzymują suche fakty i długą listę definicji do wkucia, typu „faktury VAT”, „umowa franczyzowa”, „podatki”, czy może będzie zdobywać wiedzę w sposób aktywny, zapamiętywać ją na długo, a potem będzie jej używać w dorosłym życiu.

Opublikowany przez Administrator w dniu 2019-02-22 14:58:00
Tagi: biznes, podatki, rachunek